Synes du det er et slit å stå opp om morgenen? Opplever du ofte å sitte på skolen og kjenne at du bare ikke klarer å holde øynene oppe lenger? Det kan være flere grunner til at du føler deg trøtt.

Nok søvn er viktig for å fungere optimalt, og spesielt i skolesammenheng. Du skal kunne analysere dikt, bøye tyske verb, og huske alle datoene og hendelsene i historieboka.

Uten søvn fungerer ikke hukommelsen som den skal. Selv om det frister å sitte oppe hele natta og pugge til den viktige prøven, er det ikke sikkert du får et bedre resultat. Hukommelsen jobber nemlig også mens du sover, og bearbeider det du har lært slik at du husker det bedre.

Det kan være flere grunner til at du ofte føler deg trøtt og sliten – selv om du har sovet i åtte timer i løpet av natten. Her er fem årsaker til trøtthet, og hva du kan gjøre for å bli mer opplagt:

1. Dehydrert

Har du husket å drikke nok vann i dag? Hvis du ofte føler deg sliten uten grunn kan det rett og slett være at du ikke har drukket nok. Ta deg et glass vann og se hvordan du føler deg!

2. Slumring

Søvnen vår består av flere søvnfaser, og når vi våkner i en av de dypere fasene føles det tyngre å våkne. Hvis du trykker på slumreknappen når du skal stå opp, starter du hele søvnsyklusen på nytt hver gang, og du vil føle deg mindre opplagt enn om du hadde stått opp med en gang. Så selv om det er tungt der og da lønner det seg å ikke trykke på slumreknappen om morgenen.

3. Trening

Er det lenge siden du var i skikkelig fysisk aktivitet? Selv om du føler deg sliten etter trening, vil trening over tid gi deg mer energi i hverdagen. Regelmessig trening gjør deg mindre trøtt og du sover mye bedre.

4. Skjermbruk

Du har kanskje hørt at man skal slappe av en halvtimes tid før man legger seg for å sovne lettere. Mange benytter tiden før leggetid til å se på TV, spille PC-spill eller surfe på mobilen. Det flere ikke vet er at det blå lyset fra skjermene lurer hjernen vår til å tro at det fortsatt er midt på dagen, og du blir mindre trøtt og får mindre søvn. Les heller en bok på sengen!

leser bok

5. Usunn mat

Noen ganger rekker man rett og slett ikke frokosten, og man må hive i seg noe kjapt på veien eller fra kantina på skolen. Da er det lett å velge det som frister, som en bolle eller en yoghurt med masse sukker. Men mat med raske karbohydrater gjør at blodsukkeret stiger fort, for så å falle like fort igjen. Så selv om det ikke er like fristende vil du føle deg mer opplagt om du velger noe som holder deg mett lenger – som egg, grovbrød eller makrell i tomat.