Når høstmørket senker seg og det begynner å bli kjølig i luften kan det være vanskelig å holde energien på topp. Disse tre deilige smoothiene gir deg konsentrasjonen tilbake og får humøret opp igjen!

Det finnes utallige måter å lage smoothier på, alt etter egen smak. I disse tre variantene er det brukt en felles base med yoghurt naturell, havregryn og banan. Dette er både sunt og mettende, og åpner for å eksperimentere med flere smaker etter eget ønske. Les hvilke 10 matvarer som får deg til å prestere bedre.

 

Kål

Denne nydelige grønne smoothien inneholder grønnkål, eple, ananas og mango, i tillegg til yoghurt, havregryn og banan. Kål er veldig populært i smoothier for tiden, og dette er en av de sunneste grønnsakene du kan spise. Den er rik på antioksidanter, og inneholder blant annet vitamin B6 som bidrar til hente ut energi fra maten vi spiser og sette det i omløp.

 

Kirsebær

I denne søte smoothien finner du både drue, eple, banan og kirsebær i tillegg til basen. Kirsebær inneholder både jern og fosfor og viktige vitaminer som A, B og C vitamin. Høsten bringer med seg mye tungt fordøyelig mat, og kirsebær kan virke mageregulerende. Et supert tilskudd i kosten!

 

Blåbær

Dette er en frisk smoothie som er laget med diverse bær – blåbær, bringebær og bjørnebær. Sammen med den nøytrale basen blir dette en skikkelig smaksbombe! Noen påstår at blåbær både begrenser aldring av hjernen og bedrer hukommelsen, og ingenting passer vel bedre enn det fram mot eksamen. Uansett om det stemmer eller ikke så er i hvert fall blåbær rike på antioksidanter som kan forebygge blant annet kreft og hjertesykdommer.

smoothies

Fersk eller frossen

Alle disse smoothiene kan lages med friske ingredienser, men frosne bær og frukt fungerer minst like godt. Da kan du fylle fryseren med de smakene du liker og variere gjennom uken. I dette tilfellet er det brukt en blanding av ferske og frosne varer, som gir en kremet konsistens, samtidig som smoothiene forblir friske og kjølige.  Prøv deg på disse variantene, eller lag dine egne. Lykke til med smoothie-lagingen!