Lav mestringsfølelse og fare for dårlige karakterer var årsaken til at Heidi tok kontakt med Privatundervisningen for å hjelpe datteren i matematikk. Det har gitt resultater!

Foto: Mamma Heidi

Midt på urbane Grunerløkka bor mamma Heidi sammen med familien sin på fire. I familien er det datteren som får privatundervisning i matematikk to timer i uka. Hun går i 10. klasse, og skal ha siste innspurt før overgangen til videregående skole.

I følge Heidi har matematikk har aldri vært et favorittfag for datteren, som har ligget midt på treet gjennom hele barneskolen. Det var først på ungdomsskolen at det begynte å gå dårligere for datteren, uten at Heidi klarte å hjelpe til:

– Jeg har hjulpet til en del med matematikk, og det funket hele veien fram til midten av ungdomsskolen. Fra da av ble jeg sittende å bla i bøkene til datteren min for å finne ut av hvordan det var med disse mattestykkene, og hvordan vi skulle løse de. Det tok mer tid enn det ga resultater.

Etter å ha fått ny mattelærer, ble datteren fulgt opp mer i timen. Da satte hun også familien på ideen om at hun burde få litt ekstra hjelp ved siden av skolen.

– Min datter ville først ikke ha ekstern undervisning i fjor, da vi begynte å snakke om det. Hun er jo i en periode der venner og det sosiale har en stor rolle i livet hennes, og det blir kjedelig å sette av tid til å jobbe med noe du ikke føler du mestrer. Det er noe man ikke vil gjøre. Men i sommer forstod hun at det kunne være lurt likevel, og da begynte hun med privatlærer nå i høst, forteller Heidi.

 

Tid og fleksibilitet var avgjørende

Da Heidi begynte å søke etter privatlærere og hjelp i matte, startet hun med å søke rundt den prisbelønte mattelæreren Hanan Mohamed Abdelrahman. Hanan ble tildelt Holmboeprisen for beste mattelærer i 2017, på grunn av sitt engasjement for at hver enkelt elev skal mestre og forstå matematikk i skolen.

– Det var egentlig henne jeg søkte etter når jeg skulle begynne å finne noe, men så kom Privatundervisningen opp i lista på Google. Etter litt research på to-tre andre firmaer, landet likevel valget på Privatundervisningen av den grunn at det virket profesjonelt og ordentlig.

Heidi nevner også at tid og fleksibilitet var en avgjørende faktor for å velge Privatundervisningen:

– Privatundervisningen passet best med tanke på timeplanen til datteren min. Hun har lange skoledager fra åtte til tre utenom onsdager, så det at hun kunne få undervisning den dagen hun hadde kortest skoledag, sånn at hun ikke var helt utslitt før hun skulle sette seg ned sammen med Maren, var avgjørende for oss.

I slutten av august startet datteren med undervisning sammen med privatlæreren sin Maren. Undervisningen er lagt opp etter å følge timeplanen i matematikk, slik at de sammen kan gå gjennom på forhånd eller i etterkant det datteren til Heidi skal kunne på skolen.

– Det har gjort det mye lettere for hun, det at det er en til en, og at det følger hennes tempo i læringen. I tillegg er det enklere for henne å stille spørsmål, enn det er når man sitter i et stort klasserom med mange elever. Min datter vet at privatlæreren har tid til å gå gjennom det hun lurer på, og kan få det grundig forklart.

 

Privatundervisning har gitt progresjon

Arbeidet mellom datteren og privatlæreren Maren har gitt resultater. Ved hjelp av en god relasjon, tillit og oppfølging, så Heidi en framgang hos datteren allerede i midten av semesteret:

– Hun har allerede gått opp en karakter på skolen! I tillegg merker jeg mer pågangsvilje hos henne til å følge opp matematikken, fordi hun har forstått at det nytter å jobbe med fag som hun synes er vanskelig. Nå er det ikke så skummelt lenger.

Heidi anser privatundervisningen som et strålende supplement til klasseromsundervisningen, og ønsker å fortsette med ny pakke etter jul:

– Jeg tror erfaringer fra det å ha privatundervisning har gitt en opplevelse om at selv det du liker minst og som du mestrer dårligst, kan du klare å få grep på! At det å jobbe systematisk og få hjelp har en effekt på den generelle oppfattelsen av hva læring gjør, tilføyer Heidi.

Les også: Familien Heggløv som ønsket større trygghet i fagene.