Hjemme hos familien Heggløv får William (10) privatundervisning en gang i uken av privatlæreren Ida. Hun hjelper han med norsk, engelsk og matte, med hovedfokus på leseforståelse og arbeidsmetoder.

Foto: William (10) og hunden Bentley

Rundt spisebordet sitter William med hunden Bentley, og foreldrene sine Peter og Rakel. Rakel forteller hva som gjorde at de tok kontakt med Privatundervisningen.

– Vi snakket om det i sommer da vi reiste, at det hadde vært gøy for William å kunne engelsk muntlig litt bedre. William går i 5. klasse, og foreløpig har de ikke så mange timer engelsk i uka. Vi tenkte at privatundervisning kunne hjelpe til med dette, slik at William kan bli tryggere og synes det er greit å prate når vi er i utlandet.

Foreldrene ønsket at William skulle bli bedre i engelsk, få bedre leseforståelse og lære seg nye arbeidsteknikker. I tillegg ville de at privatundervisningen skulle øke motivasjonen til William, lære han å jobbe mer grundig med oppgaver, samt gi et godt grunnlag for ungdomsskolen.

– I vår hadde William en kartleggingsprøve, der William har gått fra å være helt på topp til å ligge på midt på treet. Om det var motivasjonen hans eller hva det var, er vanskelig å si, men det virker som at det har snudd etter å ha fått inn en privatlærer. Det er også noe med tidspunktet som gjorde at vi tenkte det var gunstig med privatundervisning, siden William har et par år igjen på barneskolen. Over på ungdomsskolen går man jo rett på karakterer, og da er det fint å få en trygghet i fagene før det blir alvor, forteller Rakel videre.

Peter legger til: – Det er jo ofte sånn at hvis man jobber nøye med ting og får det til, så kommer motivasjonen litt lettere også. Da blir det enklere når man først skal sette seg ned med faget!

 

Viktig at kjemien stemmer

Peter og Rakel kjente ikke til Privatundervisningen fra før, men tok kontakt for å høre om de hadde en privatlærer som kunne hjelpe til med leseforståelse og engelsk. Da ble de satt rett i kontakt med Ida som kunne hjelpe til med både matte, norsk og engelsk.

Etter et raskt konsultasjonsmøte der de alle ble kjent med Ida og fikk høre om hvilke tanker hun hadde om et undervisningsopplegg, valgte de å gå for henne.

– William er veldig fornøyd med Ida! Kjemien stemte, han likte henne med en gang og lærer veldig godt av henne. Han synes det er mer motiverende å sitte med Ida enn med oss, for det blir mest diskusjon når vi foreldrene snakker om lekser med William, forteller Peter.

Foto: Pappa Peter og William (10)

Foreldrene til William liker at Ida er kreativ og flink til å finne på morsomme og nye læringsmetoder. De forklarer at William ikke har vært så glad i å lese bøker, men at Ida utfordrer han, og gir han hjemmelekser som å lese en bok eller se en film – ofte på engelsk – som skal gjenfortelles til Ida neste gang.

– William er veldig kjapp, men med oppgavene Ida kommer med får William jobbet med teknikker om å få med seg det han leser. De har jobbet mye med dette, og jeg ser at det har blitt mye bedre. Poenget med å lese er jo å huske det man har lest, forteller Rakel.

 

“Privatundervisningen har bare vært positivt”

Mens mørket kommer sigende, er det god stemning rundt spisebordet når mamma, pappa og William snakker om Ida og Privatundervisningen.

William forteller at det har blitt lettere å sitte alene med lekser når han får jevnlig oppfølging, og bruker de nye arbeidsteknikkene han har lært av Ida. I tillegg synes han at det har blitt lettere å følge med i timen.

Peter og Rakel merker også en fremgang, og føler privatundervisningen har hjulpet veldig på motivasjonen til William.

Etter hver dobbelttime får Peter og Rakel tilbakemelding om hvordan undervisningen har gått. I tillegg er de glad for at Ida er tilpasningsdyktig på tid, slik at det blir lettere å få til privatundervisningen mellom treningene til William.

Erfaringen med Privatundervisningen har bare vært positiv. Jeg ser at William gleder seg til at Ida skal komme, og at de jobber veldig godt den tiden hun er her. De prater masse, og William får all oppmerksomheten. Og det er nesten alltid sånn at vi må stoppe de, for de blir egentlig aldri ferdig, de vil bare rase videre, sier Rakel og smiler.