Hva gjør du hvis du gruer deg så mye til eksamen eller tentamen at du ikke klarer å få fram det du kan? Noen trenger bare å gjøre flere lekser, mens andre må utføre tankeeksperimenter. Uansett kan kanskje noen av disse tipsene hjelpe deg på vei.

Tiden frem mot jul er synonymt med tentamen- og eksamenstid for mange. De siste ukene før ferien benyttes til iherdig lesing, jobbing med lekser og tegning av tankekart.

Prøveangst

Er du en av de som uansett hvor mye du forbereder deg aldri føler deg klar? Det er vanlig å føle seg stresset før store prøver og eksamener, men hvis du blir for stresset kan det gå ut over prestasjonen din.

Hvis du er så nervøs at du tror det kan gå ut over resultatet på prøven er det noen ting du bør gjøre som kan hjelpe deg med å føle deg bedre forberedt og klar.

Kanskje kan det hjelpe med privatundervisning? Med din egen underviser vil du få et bedre innblikk i hvordan du ligger an, og hva du må jobbe mer med frem mot prøven. Din privatlærer har selv vært i samme situasjon, og vet akkurat hva som må til for å roe nervene.

Uansett om du har privatlærer eller ikke kan disse triksene hjelpe deg med å roe nervene

prøveangst

1. Gamle eksamensoppgaver

Hvis det er mulig bør du få tak i tidligere tentamener eller eksamener i det faget du skal testes i. Se over oppgavene, finn ut av hvor du mangler kunnskap, og gjør oppgavene til du ikke trenger å bruke hjelpemidler lenger.

2. Skriv for hånd

Når du skal svare på mange oppgaver eller skrive flere sider med notater er det fristende å bruke PC. Det går fortere og er morsommere enn å skrive for hånd, men nettopp derfor bør du unngå det. Hvis du bruker lenger tid på å skrive ned det du jobber med får også hjernen mer tid til å tenke over hva du driver med. Da husker du det bedre enn om du bare kjapt taster det inn på PCen.

3. Forberedelser

Dagen før den store prøven bør du fokusere på å få orden i sakene dine. Organiser notater, pakk sekken, og lag en god og næringsrik matpakke. Riktig mat under prøven er viktig, og du bør variere hva slags mat du spiser etter hvor lang prøven er.

Pass på å få nok søvn. Det er fristende å sitte oppe hele natten og lese, men med en god natts søvn vil du kjenne deg roligere og mer forberedt enn om du må helle i deg energidrikk under prøven for å holde deg våken.

Hvis du gjør deg klar dagen før slipper du å stresse på dagen for prøven, og du har en mindre ting å bekymre deg for.

eksamenstress

4. Selve dagen

Les godt over spørsmålene før du svarer, og få deg en oversikt over hva de er ute etter. Det kan være lurt å starte med å svare på de oppgavene du lett kan svare på, og heller gå tilbake til de vanskelige oppgavene senere. Husk å bruke god tid! Det hjelper ikke å ha dårlig tid – da risikerer du å sitte igjen med slurvefeil som lett kunne vært unngått.

5. Tankeeksperiment

Er det ingenting som hjelper på nervøsiteten i forkant av de store prøvene kan du forsøke deg på et tankeeksperiment. Hva er det verste som kan skje? Hvis du får en dårlig karakter – er livet ditt over da? Ved å se for seg det verst tenkelige utfallet ser du at det er ganske urealistisk, og du kan få kontroll over hva du egentlig stresser over.

De færreste klarer å gjøre det like bra hver gang, så pust med magen og gjør ditt beste. Går det ikke så bra, så sørger du for å forberede deg enda mer til neste gang!

Behøver du hjelp i et eller flere fag? Ta kontakt med oss i dag, Privatundervisningen hjelper folk over hele landet, uansett hvilken situasjon du er.