Mange elever opplever at de ikke er flinke nok i matematikk. Føler du at du aldri når helt opp? At du ikke henger med i timen? Du er definitivt ikke alene. Over 40 prosent av elever i grunnskolen tror de ikke mestrer matematikken. Hvordan øker du selvtilliten i faget og hvordan påvirker det resultatene dine?

Mange har opplevd det – du sitter i mattetimen og hører på læreren som står og forklarer hvordan du regner ut et vanskelig regnestykke på tavlen. Du forsøker å følge med, men hjernen din er bare helt blank, og du har falt av for lenge siden. Kanskje ser det ut som resten av klassen følger intenst med og noterer flittig fordi de forstår hva som blir forklart, men slik er det ikke nødvendigvis.

Veldig mange opplever at de ikke er like gode i matte som sidemannen. Men hvis nesten halvparten i klassen føler det sånn, hvordan kan du da være den eneste som ikke får det til? Kanskje er det rett og slett selvtilliten din i faget som står i veien for resultatene dine, og det kan du gjøre noe med.

Matteoppgaver

Ond sirkel

Det er ikke tvil om at selvtilliten din i faget påvirker hvordan du presterer. Når man først har mistet troen på seg selv går man gjerne inn i en ond sirkel. Du tror ikke du kommer til å få det til – så får du det ikke til – og så tror du ikke at du får det til neste gang heller, fordi du ikke fikk det til forrige gang. Det hjelper ikke om du også har falt av undervisningen på et tidligere tidspunkt, da har du ikke de verktøyene du trenger for å komme videre, og du blir stående og føle at du ikke mestrer noen ting.

Hvordan snur du denne situasjonen slik at du henger med og kjenner at du får det til igjen? Det høres kanskje banalt ut, men å kjenne på mestringsfølelsen er gull verdt. Du trenger ikke å gjøre det så veldig vanskelig heller, det er lite som skal til for å få tilbake følelsen av å klare noe.

Finn svakheten din

Start med å se på hvilket nivå du er på nå, og hva du ikke får til. Er det hele temaet? Er det noen spesifikke oppgaver? Finn ut av hva du mangler. Gå tilbake noen steg. Hvilke oppgaver er det du får til? Må du langt tilbake i temaet, eller er det bare snakk om et par oppgaver?

Når du finner de oppgavene du klarer og de nærmeste oppgavene du ikke får til, har du funnet ut hvor du falt av. Lærte dere noe nytt her? Er det et trinn du ikke har fått med deg? Her kan det lønne seg å søke hjelp.

Be en venn i klassen som får det til forklare det til deg, spør læreren om litt ekstra veiledning eller kanskje foreldrene dine har innsikt du kan ta i bruk. Det viktigste du gjør videre er å repetere. Gjør oppgavene til du ikke trenger hjelp med dem lenger. Da kjenner du også mestringsfølelsen komme krypende. Du får det til!

Kalkulator på mattebok

Kjenn på mestringsfølelsen

Når du kjenner på mestringsfølelsen i faget igjen og kjenner at du får mer og mer selvtillit kommer du inn i en god sirkel framfor en ond. Du har tro på at du får det til – du gjør det bedre for hver gang – du gjør det enda bedre neste gang fordi det gikk bra forrige gang. Med mestringsfølelse og selvtillit kommer også motivasjonen til å jobbe mer – og da lærer du mer og.

Noen ganger holder det kanskje ikke med hjelp fra en venn eller foreldre, da kan du vurdere om privatundervisning er noe for deg. Med privatundervisning får du veiledning spesielt tilpasset deg, ditt nivå og hva du sliter med, og du kan jobbe mer effektivt og målrettet.

En privatunderviser vet hvordan du har det – de har vært der selv, og det er ikke lenge siden de hadde faget. De kan hjelpe deg med mestringsfølelsen og motivasjonen, og sørge for at du igjen kjenner at du faktisk klarer det. Du er ikke alene – du kan få det til!

Behøver du hjelp i et eller flere fag? Ta kontakt med oss i dag, Privatundervisningen hjelper folk over hele landet, uansett hvilken situasjon du er.